Papers of BAS
Humanities and Social Sciences

Vol. 9, 2022, No. 2

Austria in the pages
of the Bulgarian press during the 1950s

Dimitar Dobrev

Abstract: The focus of the studies that examine the Bulgarian-Austrian relations
during the Cold War falls on the main aspects of the economic, political and cultural
domains. The topic of Austria in the pages of the newspaper Rabotnichesko delo (“Worker’s
Deed”), which was the printed organ of the Bulgarian Communist Party, has not been
a subject of any research until now. The chosen time frame makes it possible to follow
both the policy of the Soviet Union towards Austria from the beginning of the Korean
War until the death of Stalin, but also how the country’s image gradually changed on the
pages of the Bulgarian press, again in relation to Kremlin’s tactics after 1956 against the
background of Kremlin’s peaceful coexistence policy.

Keywords: Austria, Bulgaria, Cold War, Soviet policy, newspaper Rabotnichesko delo

The capitulation of the Third Reich on 7 May 1945 ended World War II in
Europe. Like Germany, Austria was also divided into four occupation zones, but
the already triggered confrontation along the East-West axis, which set in train
the Cold War, quickly changed the attitude of the former allies towards Berlin
and Vienna, especially in the first post-war years.

Given the international situation thus produced, the Austrian State got a
special role in the Kremlin’s plans. Austria became part of the USSR’s strategy
on the German question and USSR’s desire to keep Germany divided and weak,
and was also meant to secure Soviets’ influence in Europe. All of this had its
roots in Stalin’s ambition to bring Austria to a peaceful transition to people’s
democracy. The people’s democracy concept suggested that there would be
communist-dominated governments, who would fight against the “reactionary”
influences, forge an alliance with some other leftist parties, enthral the masses
that would follow then and eventually win broad support through free elections.

* This article is the result of the implementation of the project “Austrian-Bulgarian
Relations during the Cold War” - contract KP-06-Austria/8 of 24.08.2021 with The Bulgarian
National Science fund (BNSF), Ministry of Education and Science.

139



Therefore, the Soviet Union became a constant supporter of local communists in
their fight for power. Their forces were supposed to gain momentum step by step,
overshadowing political opponents, as a result of which people’s democracy, and
then socialism, was to eventually be built avoiding any revolutions. The ultimate
goal was the insertion of Vienna into the Soviet orbit, which was supposed to be
accomplished through governments that would pursue a policy of close bilateral
economic and political ties with the USSR (Ruggenthaler 2015, 71, 107, 350;
Mueller 2017, 65-66; Muller 2011, 14).

In this context, the People’s Republic of Bulgaria would also contribute its
bit into Moscow’s common efforts to extend its influence throughout Central
Europe. As many other totalitarian regimes, the regime in Sofia would make
use of its media as a driver meant to both legitimise its own rule and shape
up what was supposed to be the enemy/friend image. Following the groove of
the Soviet policies, the pages of the media organ of the Bulgarian Communist
Party (BCP), the pages of the daily Rabotnichesko delo (“Worker’s Deed”) would
be seen into through the prism of what was then the bloc division of the world.
Therefore, the decade 1950-1960 might be looked upon as a decade consisting
of two periods, 1950-1953 and 1954-1960, directly related to the state of
relations between the two blocs, which transformed the image of Austria into
a “hostage” of the geopolitical and ideological rivalry between the USA and
the USSR.

During the first period (1950-1953), in the articles printed in the
Rabotnichesko delo and concerning Austria, what prevailed were expressions such
as the “the aggressive bloc of NATO”, “American imperialism”, “denazification”
and “demilitarisation”. As a result, articles were published on the pages of the
newspaper, through which the Bulgarian reader in one way or another was
introduced to the growing influence of the “democratic forces” (Rabotnichesko
delo, 41, 10.02.1950, 4; 128, 3.05.1950, 4; 272, 29.09.1950, 4) and those in
which (along with other Western countries) the economic situation in the
Central European country was presented in a tendentious and negative light
(Rabotnichesko delo, 8, 8.01.1950, 6; 67, 8.03.1950, 4; 103, 13.04.1950, 4; 43,
9.02.1952, 4; 7, 7.01.1953, 3). There was a good reason for that and it was
Austria’s involvement in the Marshall Plan, with the latter being responsible
for some direct economic effects and having played a sizeable part in Austria’s
cultural and political orientation to the West. For example, a relatively large
article entitled “May Day Appeal of the Central Committee of the Communist Party of
Austria” directly states the “harm” of Vienna’s participation in the Marshall Plan,
which for communist propaganda was tantamount to involvement in “the system
of American military preparations”. This association was further boosted by the
finding that Austria’s close relationships with the USA and its Government’s
maintaining the current administrative policies would be the main culprits for
the low standard of living of the Austrian people, and therefore, the country
was “unstoppably and rapidly heading towards a catastrophe”. According to
the Communist Party of Austria (Kommunistische Partei Osterreichs, KPO),
the only feasible and correct response to the ruling coalition’s administrative
policies would be “friendship with the Soviet Union and support to USSR’s
peaceful agenda” (Rabotnichesko delo, 121, 1.05.1951, 4).

140



This thesis continued to be advanced in subsequent articles, such as the
one dated 15 May 1951, and dedicated to the 60th anniversary of the prominent
actor in the international workers’ movement and chairman of the KPO, Johann
Koplenig. The focus of that fairly voluminous and mostly biographical article
was very much his work as a member of the first provisional government, in
which he played a key role in the restoration of normal life in the country.
However, while he and the Communist Party of Austria “pursue a policy of
restoration of the country and of cooperation, friendship and confidence in
the liberator [...] the USSR”, some leading government figures such as Federal
Chancellor Leopold Figl were branded as personae defending “the interests of
the capitalists, [leading] a policy of enmity towards the USSR and handing over
Austria to the Western imperialists” (Rabotnichesko delo, 135, 15.05.1951, 4).

All this was used as a pretext for a permanent agenda-pushing attack by
the KPO against the ruling coalition government, composed of the Austrian
People’s Party (Osterreichische Volkspartei, OVP) and the Social Democratic
Party of Austria (Sozialdemokratische Partei Osterreichs, SPO), which was
conducted in two vectors. The first one was the internal policies and aimed at
the publication of “exposing” articles about the past of Government Members,
particularly targeting people from the ranks of the OVP. An article of this kind
exposing “the fascist background” of the Austrian Chancellor, Leopold Figl,
was published in the Rabotnichesko delo, the original being the KPO newspaper,
the Osterreichische Volksstimme (Rabotnichesko delo, 179, 28.06.1950, 4). As a
matter of fact, the subject of fascism and denazification provided the necessary
justification for the Kremlin to attack anyone who posed a danger to Soviet
goals in Austria. Another article, associated again with the KPO, reiterated the
danger of the economic, political and military “enslavement” that the Marshall
Plan would lead to, pointing out that this was the fault of the ruling coalition,
which “follows the orders of the Western imperialists” (Rabotnichesko delo,
306, 2.11.1951, 4). Sofia would also use the theme for propagandistic purposes to
emphasize the superiority of the communist system over capitalism. In an article
dedicated to Bulgaria’s “great successes” at the Vienna Fair in 1952, the author,
in addition to the impressions and congratulations declaimed by the Austrian
workers on the achievements of socialist construction in the Balkan country,
did not fail to point out that this triumph clearly demonstrated the difference
between one country that took the path of socialism with the help of the USSR,
and another, which was supported by the Marshall Plan (Rabotnichesko delo,
274, 30.09.1952, 4).

The results of the presidential election in May 1951 provided yet another
occasion to criticize the government and at the same time demonstrate the
“growing” influence of the “progressive forces”. The support provided by the
KPO to the Social Democratic Party of Austria and their candidate Theodor
Korner, who won against Heinrich Gleiiner, the OVP candidate, was presented
as a major victory in the BCP’s daily (Rabotnichesko delo, 150, 30.05.1951, 4). In
a subsequent article dated 2 June 1951 and entitled “Declaration of the Left Bloc in
Austria”, the pinpoint of the article was the slogan about the resignation of the
government because the election results showed that “the majority of the people
do not agree with the [current] agenda, and the People’s Party being entirely

141



responsible thereof”. In addition, what the article suggested was that the SPO,
which over the pre-election period advocated “social progress, strengthening
peace and good relations with neighbouring countries” should form a
government that was supposed to implement this programme (Rabotnichesko
delo, 153, 2.06.1951, 4). This article makes an illustration of the strategy toward
increasing the influence of the Communist Party and cooperating with other
left-wing parties in order to break the government coalition the SPO was part
of, promoting the principle of working-class unity with the power to make the
transition to socialism.

However, the hopes of strengthening the communist influence (and hence
the Soviet influence) in Austria did not materialize. In order to justify the
poor performance of the KPO, the “smear campaign”, “reactionary electoral
system”, “persecution” and “terror” against organizations such as the Free
Austrian Youth (Freie Osterreichische Jugend, FOJ), the Union of participants
in the resistance movement and victims of fascism and trials against editors of
publications connected to the Communist Party were listed as reasons thereof
(Rabotnichesko delo, 41, 10.02.1953, 4; 56, 25.02.1953, 4; 51, 20.02.1953, 4 173,
22.06.1953, 4).

The second vector the communist propaganda would use was associated
with exterior policy. The reason for the above was that several events happened
over the period 1949-1950, which seriously affected the international situation.
The establishment of the North Atlantic Treaty Organization (NATO) (4 April
1949) and the successful Soviet nuclear test, ending the American monopoly on
nuclear weapons, were followed by the outbreak of the Korean War (1950-1953),
which had a great psychological and political impact because of the possibility
of a rapid escalation into an armed conflict between the USA and the USSR.
All this has a highly radicalizing effect on the East-West confrontation and, in
the long run, lead to further militarization of the collective security system of
Western states (Baev 2010, 53-54; Egorova 2003, 197; Weathersby 2003, 257-259;
Ruggenthaler 2015, 186-187). Thus, Moscow’s struggle against the formation of
Western blocs such as NATO and the European Defence Community (EDC) in
the first half of the 1950s would have to be added to the strategy for a peaceful
transition to people’s democracy (Mueller 2011, 46). Consequently, the Austrian
communists, who together with their comrades in Western Europe, needed to
vigorously join the “struggle for peace”, defined as the “most important task
of the Austrian workers”, were actively used to “expose” the Western policy
towards Austria, which would prevent Vienna from j Jomlng any Western alliance
(Rabotnichesko delo, 96, 6.04.1950, 4; 115, 25.04.1950, 4; 133, 18.05.1950, 4;
139, 19.05.1950, 4).

The trendy articles prepared and published in the BCP’s newspaper created
the impression of people’s large-scale involvement in the peace movement.
Setting up a regional council in Styria (in the American occupation zone) was
presented as a “success”. In it, the various parties (without specifying which
parties were meant) called for the deployment of mass resistance against the
“warmongers”, referring to the West and above all the USA (Rabotnichesko
delo, 46, 15.02.1950, 4). And neither was overlooked mentioning of the names
of the factories whose workers signed the appeals for peace and the prohibition

142



of nuclear weapons. An article printed on 20 March 1951 specified that “there
was not a single factory where the peace appeal was signed by at least half of the
workers”. There was an example thereof and that was the AEG-Union plant in
Vienna, where all 350 workers signed it (Rabotnichesko delo, 79, 20.03.1951,
4). At the same time, however, it failed to note that the factory in question
was located in the Soviet occupation zone and was part of the Administration
for Soviet Property in Austria (Upravlenie sovetskim imushhestvom v Avstrii,
USIA), a Soviet corporate group that existed until 1955 and in which mainly
communists were appointed as workers.

Cooperation with the USSR and the “support of its peace policy” were
perceived as the only possibility for the conclusion of a peace treaty and the
independence of Austria (Rabotnichesko delo, 121, 1.05.1951, 4). The connection
between the re-militarization of Germany and the danger of a new “Anschluss”
of West Germany and the territories occupied by the USA, Great Britain and
France in Western Austria was pointed out. It should be noted here that the
Kremlin considered the German and Austrian issues to be interrelated, but
until the summer of 1953, the articles published in Rabotnichesko delo did not
indicate such a connection at all, but gave Italy and Trieste! as an example
(Rabotnichesko delo, 355, 20.12.1952, 3).

In connection with this, on the pages of the BCP’s daily, considerable
attention was being paid to topics related to the Austrian State Treaty. In a
relatively extensive article entitled “The USA, England and France are obstructing
the drafting of a peace treaty with Austria”, the Bulgarian reader was informed
that at the Meeting of the Deputy Ministers of Foreign Affairs on the Austrian
question, the Soviet representative Georgy Zarubin rejected “the attempts of the
British representative to accuse the Soviet delegation of delaying preparations
for the conclusion of a peace treaty”. The violations in the western occupation
zones, where the decisions on “denazification” and “demilitarization” were not
implemented, were cited as arguments (Rabotnichesko delo, 127, 7.05.1950, 6).
The theme continued to be exploited in a subsequent publication of 15 May
1950. It again presented the Soviet point of view on the Austrian question,
and the declaration by the representatives of the United States, Great Britain
and France that Austria was completely disarmed was defined as the thesis of
“hardcore demagogues and falsifiers of the truth” (Rabotnichesko delo, 135,
15.05.1950, 4).

Another article dated 29 May 1951, accused Western countries of
deliberately allowing printed materials into their occupation zones
propagandizing “Nazism”, “Pan-Germanism” and “militarism”, and relations
between Vienna and Bonn, according to the Soviet side, followed “a policy,
aimed at the annexation of Austria to Germany with all the resultin
consequences” (Rabotnichesko delo, 149, 29.05.1951, 4). In his speech, KPO

!"'While UN Resolution No. 16 of 1947 acknowledged the establishment of Free Territory
of Trieste (divided into two administrative zones, A and B), its supposed self-government never
came to life. Instead, Zone A was kept under American and British military occupation until
1954. This gave Soviet propaganda an opportunity to portray Trieste as a US-British military
base, and that was what Austria could be turned into.

143



chairman Johann Koplenig on 3 October of the same year made an indirect
association between the revival of the West German military-industrial
potential and the “militarization” of Western Austria, which was carried out
with the “knowledge of the government parties” who aimed to include the
country in the Atlantic Bloc and the transformation of Austria into a “military
bridgehead for the Americans”. The danger of accomplishing this goal
would turn “the struggle for peace and freedom of the nation [into] the most
essential issue” (Rabotnichesko delo, 278, 5.10.1951, 3). In order to “expose”
the cooperation between Austria and West Germany and to show a connection
between these two countries and the emerging military coalition in South-
Eastern Europe between Yugoslavia, Greece and Turkey (which gave rise to
the Balkan Pact of 1953/1954), with the possible participation of Italy, a short
article was published on 24 November, entitled “The Bonn-Vienna-Belgrade
Military Axis” (Rabotnichesko delo, 328, 24.11.1951, 3).

All that would provide the USSR with a reason to reject any option for
solving the Austrian question outside the framework and principles of the
Potsdam Agreement of 1945 and the Moscow Declaration of 1943, either
through the UN or through the so-called Abbreviated Treaty proposed by the
USA, UK and France. The main reason was the impossibility of guaranteeing
the “democratic rights and freedoms to the Austrian people [which] opens up
a wide scope for the restoration of the fascist regime” in Austria and its use
for the “aggressive plans of the North Atlantic Bloc” (Rabotnichesko delo, 355,
20.12.1952, 3). It is worth noting here that a publication dated 31 August 1953
on another Moscow’s rejection to accept the “abbreviated treaty”, it was the first
time when the German and the Austrian questions were considered as mutually
related (Rabotnichesko delo, 243, 31.08.1953, 4).

Alongside with this, the Rabotnichesko delo published a series of articles that
were supposed to testify on the good relationships between the Bulgarian and
Austrian “working peoples”. Those were primarily associated with commemora-
tion of the anniversaries of the death of Georgi Dimitrov, commemorations of
memorable dates such as the October Revolution, 9 September, greetings from
the Central Committee of the BCP to the Central Committee of the KPO on
various occasions and visits of prominent Austrian communist figures to Bul-
garia (Rabotnichesko delo, 251, 8.09.1950, 4; 254, 11.09.1950, 4; 308, 24.11.1951,
35274, 30.09.1952, 4; 185, 4.07.1953, 4; 195, 14.07.1953, 4). Following the policy
of the USSR towards Austria, one gets the impression that the People’s Repub-
lic of Bulgaria would see its relations with Vienna through the lens of contacts
between the BCP and the KPO rather than with the Austrian government. For
the period 1950-1953, only one short notice was published on the pages of Rabot-
nichesko delo that from 21 May to 7 June 1952, official negotiations were held
in Sofia between a Bulgarian and Austrian government delegation searching to
increase trade between the two countries (Rabotnichesko delo, 162, 10.06.1952,
4). Virtually almost all Austria-related news on the newspaper’s pages comes
from the press gravitating around the communists in that Central European
country, the Soviet occupation authorities and their publications such as the
Osterreichischen Zeitung or publications of the Telegraph Agency of the Soviet
Union (Telegrafnoe agentstvo Sovetskogo Sojuza, TASS).

144



Stalin’s death in 1953 proved to be a turning point in international relations
and marked the beginning of a certain “thaw” and reduction of tension between
the two blocs, which could not help but reflect on all round the Bulgarian press. In
the second period (1954-1960), on the pages of Rabotnichesko delo the ideological
“rigidity” gave way to a more flexible approach, which led to a gradual change
in the image of the Austrian state. One cannot help but notice the much greater
presence of news related to the Republic of Austria, if compared to 1950-1953.

The peace treaty topic appears to be dominant and covers over 90% of all
published information concerning the Alpine country on the pages of the BCP’s
central newspaper for the period from February 1954 to May 1955. During
this period, the main party printed media regularly reprinted items mainly
from TASS dedicated to the progress of negotiations or official statements
made by the Soviet side. They clearly stated the conditions for signing a peace
treaty, such as Vienna’s non-participation in any alliances and refusal to build
foreign bases on Austrian territory (Rabotnichesko delo, 44, 13.02.1954, 3; 45,
14.02.1954, 4; 46, 15.02.1954, 3; 72, 13.03.1955, 4). The reason for this was that
under the leadership of Nikita Khrushchev and following the 20th Congress
of the Communist Party of the Soviet Union (CPSU), Soviet policy began to
emphasize “peaceful coexistence” and peaceful competition between capitalism
and socialism. In parallel, Soviet policy promoted “neutrality” and “non-
alignment” to delay the integration of non-socialist countries into the Western
sphere, which was directly related to the processes of decolonization in Africa
and Asia and the accession of West Germany (after the failure of the EDC) into
NATO in 1955 (Harrod 2010, 219; Stourzh 1981, 186; Ferring 1968, 656, 658;
Mueller 2011, 48; Gaddis 1997, 207-208). As a result, emerged the possibility
for Austria to “become an important stabilizing factor in the centre of Europe,
which is an essential contribution to the strengthening of European security”
(Rabotnichesko delo, 44, 13.02.1954, 3).

Essentially, this meant the adoption of a policy of neutrality, but the
propaganda in favour of it was left to the local communists, as in the Soviet
statements contained in the Rabotnichesko delo, the term “neutrality” was not used
until the signing of the peace treaty. In several successive publications related
to the KPO, it was stated for the first time that the correct direction for solving
the Austrian question meant “neutrality” (Rabotnichesko delo, 53, 22.02.1954,
4; 60, 1.03.1954, 6; 71, 12.03.1954, 3; 136, 16.05.1954, 3). In connection with this,
the Bulgarian newspaper published a number of articles, mainly by the Austrian
communists, through which the fears of an impending “Anschluss” and of the
“subjugation” of the Austrian economy to the West German monopolies were
constantly fanned (Rabotnichesko delo, 135, 15.05.1954, 3; 233, 21.08.1954, 4;
363, 29.12.1954, 3; 103, 13.04.1955, 3; 136, 16.05.1954, 3; 103, 13.05.1955, 3).
The possible adoption of the policy of neutrality would make it possible for the
Austrian state to be presented as a “model” for coexistence that would be tempting
for other European states as well. An example is Dino Kyosev’s extensive op-ed
entitled “The Austrian Example and the German Question”, published a week after
the planned visit of the Austrian government delegation to Moscow in April
1955. In it, the Soviet-Austrian agreement was presented as a good model for
comprehensive solution of the German question using the same propositions -

145



non-participation in military alliances and elimination of foreign military bases
(Rabotnichesko delo, 128, 28.04.1955, 3).

The preparation and the actual signing of the Austrian State Treaty received
wide coverage in the pages of Rabotnichesko delo. For the period from 14 May to
19 May, the pages of the newspaper contained a number of articles devoted
to the Meeting of the Foreign Ministers of the USA, the USSR, Great Britain
and France, to the speeches of the Soviet leaders and speeches of thanks from
the Central Committee of the KPO to the Central Committee of the CPSU.
Everywhere the peace treaty with Austria was presented as a victory for the
“peaceful policy” of the Soviet government (Rabotnichesko delo, 134, 14.05.1955,
6;136,16.05.1955, 3;137,17.05.1955, 3; 139, 19.05.1955, 4). Again, in connection
with this, articles began to be published in which, in parallel with the ideology,
attempts were made for a more serious analysis of the geopolitical dimensions in
solving the Austrian question. An assessment was made of Austria’s geographical
location, economic potential and wealth of natural resources (Rabotnichesko
delo, 125, 4.05.1955, 3). An article from late March 1955 analysed the strategic
location of Innsbruck, which was an important air and transport corridor for
the Alliance. Based on publications from the pro-Western Austrian press, it was
stated that the signing of a peace treaty created opportunities for the Eastern
Bloc and the USSR to cut NATO lines of communication along the north-south
axis, which would have consequences for the overall military strategy of the West.
Moreover, this would also create prerequisites for the formation of a neutral belt
of states in Central Europe (Rabotnichesko delo, 88, 29.03.1955, 3).

It is no coincidence that in the articles related to Austria, the pages of
Rabotnichesko delo saw the replacement of slogans such as “denazification”,
“fascism” and “demilitarization” with those of “neutrality”, “struggle for peace”
and “disarmament”. Last but not least, criticism of the government in Vienna
was very limited and, if any, was mostly left to the KPO. As a result, the image of
Austria, which continued to be seen as a pro-Western country, began to take shape
in relation to the Soviet policy of peaceful coexistence, in which it should, first
of all, serve as a “model” for other countries of Europe and secondly, to present
himself as a “victim” of the USA and NATO. The new line was not affected even
during the Hungarian Revolution from 23 October to 11 November 1956, and
this clearly stands out in the pages of the newspaper.

Of course, Sofia expressed solidarity with the USSR and the other socialist
countries, and for the period of December 1956 - January 1957, several articles
appeared with accusations that the Austrian authorities were “detaining”
Hungarian refugees and “assisting” in sending them to Canada, South America,
Australia and the USA, and also concerning the propaganda of Radio Free
Europe or the “recruitment of refugees by West German agents” (Rabotnichesko
delo, 336, 1.12.1956, 4; 338, 3.12.1956, 3; 342, 7.12.1956, 3; 345, 10.12.1956,
4; 346, 11.12.1956, 3; 355, 20.12.1956, 4; 2, 2.01.1957, 4). It is noteworthy that
while such publications were mostly spreads either from TASS or of Hungarian
origin, any statements by Bulgarian State leaders were being avoided. After
1955-1956, Bulgaria was virtually engaged to “respect” the adherence to the
Austrian neutrality and to avoid standing extreme positions vs. Vienna. Thus, at
the height of the campaign of Hungary and the Eastern Bloc against “Austrian

146



interference” in the Hungarian events, we learn from the newspaper at the
beginning of January 1957 that an Austrian government delegation had arrived
in Sofia for negotiations on the exchange of goods between Austria and Bulgaria
(Rabotnichesko delo, 11, 11.01.1957, 1; 26, 26.01.1957, 1).

Moreover, keeping anti-Americanism as one of the main tools of
propaganda, the Rabotnichesko delo was used at every opportunity to present
Austria as a “victim” of the American policy. These would include accusations
against the USA and NATO for violating Austria’s sovereignty. A number of
articles were published about the numerous violations of the country’s airspace
by American aircraft (Rabotnichesko delo, 45, 14.02.1956, 3; 223, 11.08.1958,
3; 284, 10.10.1960, 3). In a Soviet note, the text of which was placed in the
newspaper, the actions of the United States were defined as “illegal, contrary
to the principles of international law and a gross violation of the Austrian State
Treaty”. According to the Soviet side, the non-respect of the protests of the
Austrian government confirms that that was a deliberate violation, which the
USSR strongly condemned (Rabotnichesko delo, 203, 22.07.1958, 3). Special
attention was paid to the relations between Vienna and Bonn. Symbolism was
sought in the founding of the so-called German Club, which coincided with
the visit of the West German Chancellor Konrad Adenauer to Austria and the
publications of the German press that “the Austrian army must side with the
West” (Rabotnichesko delo, 182, 1.07.1957, 4).

Support for Vienna was also demonstrated in the article entitled “US pressure
on Austria” , which was symptomatic of communist propaganda. According to that
article, the country was viewed with “suspicion” in the West, although economic
ties with the Soviet Bloc were too weak (Rabotnichesko delo, 53, 22.02.1959, 5).
The issue of South Tyrol would also provide an additional reason for Vienna
to be presented as a “victim” of the military strategic policy of NATO and the
USA. In several articles addressing this problem, it was repeatedly emphasized
that because of the construction on Italian territory of missile bases for nuclear
weapons, “Rome feels the support of NATO” and can afford not to “make no
bones of Austria and national sentimental feelings of the South Tyroleans”
(Rabotnichesko delo, 114, 24.04.1959, 4; 289, 16.10.1959, 4).

Of course, some of the Soviet goals, such as the transition to socialism in
Austria, were not abandoned, on the contrary. That was supposed to happen
within the conditions being created by the new Soviet policy. In this context,
some articles were published by the KPO printed media, the Osterreichische
Volksstimme, related to the 12th Party Plenum, where emphasis was placed on
the new prospects opened by the 20th Congress of the CPSU (and the KPO was
supposed to adapt itself to them) to the international worker’s movement in
its “struggle for peace and socialism” (Rabotnichesko delo, 201, 19.07.1956, 4).
The new elements in this “struggle” were presented in the article “The Austrian
Commumnist Party before its 17th Congress”. In addition to fending off “enemy”
attempts to divert the party from the path indicated by the 20th Congress, a
document entitled “Guiding principles for the Austrian Road to Socialism” received
much attention in the publication. That one stated that for Austria, which lies
“immediately on the border of the socialist world, there is a possibility of a
peaceful parliamentary transition from capitalism to socialism”, and hence for

147



the domination of the working class. Moreover, all the efforts of the latter were
to be directed to the goal “not to allow the capitalist forces to stand in the way
[of] such a peaceful path” (Rabotnichesko delo, 55, 24.02.1957, 5).

Another spread addressing the “Principles” stated that in the construction
of socialism in Austria, certain rules “which are from the experience of the
international revolutionary workers movement” must be taken into account.
But at the same time, this experience was supposed to be applied “according to
the specific conditions of a given country”. In Austria, a number of enterprises
belonging to a variety of sectors such as the mineral extraction, machine-
building and chemicals, part of the transport and some banks were nationalized.
If this is taken as a basis, there would be “starting positions and prerequisites”
for the transition to socialism, because a strong industry “can quickly develop
on the foundations of already existing enterprises” that industrially backward
countries do not have. According to the KPO, the current condition of
agriculture, which was highly mechanized and with a considerable percentage
of cooperatives, would also offer a footing for success. It was also noted that
the international position of Austria, which bordered socialist countries to the
north, east and south, coupled with the power of the Kremlin, which was an
indisputable factor, was of no less importance. It is also interesting to note
that while in the past, the leaders of the Social Democratic Party separated the
working class with their policies, now the “Principles” create “preconditions for
a united front between socialism and communism” (Rabotnichesko delo, 82,
23.03.1958, 5).

Particular attention was paid to spreads that presented Austria as a “model”
for cooperation between a neutral country and the Eastern Bloc. To this end, the
Rabotnichesko delo would regularly cover visits of Soviet and Austrian statesmen to
Vienna or Moscow, respectively, and joint declarations and communiqués were
presented as evidence of the developing Austrian-Soviet relations. Examples
of this would be the articles related to the visit of the First Deputy Chairman
of the Council of Ministers of the USSR Anastas Mikoyan to Austria, who
praised the Austrian government for the policy of neutrality, which, according
to him, demonstrated the country’s desire to live in peace and friendship
with all nations, to pursue an independent foreign policy and to help reduce
international tensions. The fact that Austria did not participate in military blocs
such as NATO, that the USSR intended to develop its relations with Austria in
the future, and that talks with Austrian leaders would only serve for “further
development of friendly relations between the two countries” was indicated
as “great happiness” (Rabotnichesko delo, 115, 25.04.1957, 3). A joint Soviet-
Austrian communiqué followed indicating the positive contribution of signing
the State Treaty, which turned Austria’s neutrality into “a very significant peace
factor” (Rabotnichesko delo, 118, 28.04.1957, 6).

There was another article where the benefit of neutrality was also mentioned.
That article pointed out as an example that the two years that had passed
since the conclusion of the Austrian State Treaty had led to an increase in the
volume of Austrian-Soviet trade, while the development of political cooperation
“responds to the interests of the people of both countries”. Of course, it did not
fail to punctuate that there were still “forces in Austria which are trying to divert

148



[the country] from the path of neutrality”, but the USSR “attaches the greatest
importance to the Statement of the Austrian government [that the republic]
will adhere to the principles of permanent neutrality” and cooperate with the
Kremlin “to strengthen peace and economic ties” (Rabotnichesko delo, 119,
29.04.1957, 3). Taking advantage of this and as a faithful executor of the goals
of the 20th Congress of the CPSU, the KPO called on the federal government in
the interest of neutrality and peace to support Soviet initiatives for disarmament
and the reduction of international tension (Rabotnichesko delo, 8, 8.01.1958, 3;
17, 17.01.1958, 3).

The benefit of the policy of neutrality continued to be a topic in the pages
of the Rabotnichesko delo in some more articles related to the visit of Chancellor
Julius Raab to Moscow. The focus once again would fall on economic relations,
with the Bulgarian reader being introduced to the significant reduction of
“Austrian reparation supplies to the USSR”, which were supposed to be paid
in exchange for the handing over of enterprises from the USIA concern in
1955, and Vienna’s desire to become a member of the Danube Commission. In
addition, a comparison was made between the constant violation of Austrian
airspace by USA planes transporting troops to Lebanon and “friendship and
cooperation with the USSR, which turns out to be not only possible, but also of
great benefit to the Austrian side” (Rabotnichesko delo, 206, 26.07.1958, 3; 223,
11.08.1958, 3). The visit of the President of Austria Adolf Schérf to the USSR
was presented in the same favourable light. In a somewhat brief publication,
the Rabotnichesko delo dwelled on the most important part of the speech of the
Austrian president, according to whom the differences “cannot prevent the
two countries and the two peoples from living in complete understanding”
(Rabotnichesko delo, 287, 14.10.1959, 4).

Undoubtedly, Khrushchev’s visit to Austria received the most attention. It
can be said that there was no event in the 1950s related to Austria that was so
widely covered in BCP’s main gazette, the Rabotnichesko delo. In the period from
the end of June and the first half of July 1960, the pages of the newspaper were
“flooded” with materials highlighting the visit of the Soviet leader. It became
an endless manifestation of Soviet-Austrian relations, the policy of neutrality,
the policy of peaceful coexistence and disarmament (Rabotnichesko delo, 187,
5.07.1960, 1, 4; 188, 6.07.1960, 1, 4; 189 7.07.1960, 1, 4; 190, 8.07.1960, 1, 4). On
the pages of the newspaper, the visit was described as “positive” and “a brilliant
success of the Soviet peace-loving policy”, and that it demonstrated once again
that “peoples with different ideologies and different social systems can coexist”.
In that context, a rather extensive article by Dino Kyosev was published, in
which a brief historical reference was made about the Austrian state, about the
internal political situation in the country, as well as about the “circles” that want
to link it more closely with the West through the General market. According
to author’s opinion, Austrian neutrality was not respected by a number of
countries, such as the USA and West Germany, which would be just the contrary
to the “positive” and “correct attitude” of the USSR (Rabotnichesko delo, 179,
27.06.1960, 1, 4; 191, 9.07.1960, 1, 3, 4). In a subsequent article from the end
of June, the emphasis was once again on “the experience that capitalist-ruled
Austria has drawn so far and continues to draw from its relations with the great

149



Soviet Union [...] which far exceeds the borders of Austria itself” (Rabotnichesko
delo, 182, 30.06.1960, 4).

Along with purely propagandlstlc articles highlighting Bulgaria’s “great
economic successes”, the desire to “establish closer trade relations” and guest
appearances by ﬁgures related to various initiatives of the KPO, on the pages of
the Rabotnichesko delo, more and more often items would also appear on signed
agreements on air communications, on the expansion of trade between Sofia and
Vienna, visits by government delegations and congratulations from Bulgarian
state officials on the occasion of the national holiday of Austria (Rabotnichesko
delo, 224, 12.08.1957, 1; 182, 1.07.1958, 1; 290, 17.10.1958, 4; 57, 26.02.1958, 6;
210, 29.07.1959, 3; 272, 29.09.1960, 1; 273, 29.09.1960, 3; 274, 30.09.1960, 3).
These predominantly brief publications actually show, in contrast to 1950-1953,
a policy of Sofia towards seeking a way for closer relations with the Austrian
government and state.

The analysis of the articles in Rabotnichesko delo in the 1950s shows that the
image of Austria was a “hostage” of the geopolitical and ideological confrontation
between the East and the West. Following the Soviet policy, the BCP and its
printed main gazette, the Rabotnichesko delo, formed the image of Austria in
a mostly negative light. Until Stalin’s death, that country was presented more
as firmly connected to the West, especially in the economic area, and (to some
extent) as a potential military element of West’s system. This situation gradually
began to change from 1955, when again the new Soviet policy created the
prerequisites for a gradual evolution in the attitude towards Vienna. Although
it retained its pro-Western appearance in the pages of the BCP’s printed organ,
there was a brief period of time when the image of Austria “walked” the path
from being a “military bridgehead” against the Eastern Bloc and the USSR to a
propagandized “model” for the needs of the policy of peaceful coexistence with
the socialist countries.

References

Baev 2010: 1. BaeB. Cucmemama 3a eBponeticka cueypnocm u Baakanume 6 2ogunume
na Cmygenama Botina. Co¢usi: MzgameacmBo ,Aamsn ko8, 2010. (Y. Baev.
Sistemata za Evropeyska sigurnost v godinite na Studenata voyna. Sofia: Izdatelstvo
“Damyan Yakov”.)

Egorova 2003: H. EeopoBa. Boenno-noaumuueckas: unmeepauusi cmpan 3anaga u
peakuust CCCP (1944-1953). - B: Xoaognast Botina 1945-1963 ee. Mcmopuueckas
pempocnekmuBa. MockBa: Oama-ITpecc, 2003, 187-222. (N. Egorova. Voenno-
politicheskaja integracija stran Zapada i reakcija SSSR (1944-1953). - V: Holodnaja
vojna 1945-1963 gg. Istoricheskaja retrospektiva. Moskva: Olma-Press, 2003, 187-
222.))

Ferring 1968: R. Ferring. The Austrian State Treaty of 1955 and the Cold War. - The
Western Political Quarterly, 21, 1968, 4, 651-667.

Gaddis1997: J. Gaddis. We Now Know. Rethinking Cold War History. Oxford University
Press, 1997.

Harrod 2010: A. Harrod. Austrian neutrality: The early years, 1955-1958. - Austrian
History Yearbook, 41, 2010, 216-246.

150



Mueller 2011: W. Mueller. A Good Example of Peaceful Coexistence? The Soviet Union,
Austria, and Neutrality, 1955-1991. Wien, 2011.

Mueller 2017: W. Mueller. The USSR and the fate of Austrian communism, 1944-1956. -
Qualestoria, 1, 2017, 63-88.

Rabotnichesko delo: Pa6omnuuecko geao (Rabotnichesko delo), 8, 8.01.1950; 41,
10.02.1950; 46, 15.02.1950; 67, 8.03.1950; 96, 6.04.1950; 103, 13.04.1950; 115,
25.04.1950; 127, 7.05.1950; 128, 3.05.1950; 133, 18.05.1950; 135, 15.05.1950; 139,
19.05.1950; 179, 28.06.1950; 251, 8.09.1950; 254, 11.09.1950; 272, 29.09.1950;
79, 20.03.1951; 121, 1.05.1951; 135, 15.05.1951; 149, 29.05.1951; 150, 30.05.1951;
153, 2.06.1951; 278, 5.10.1951; 306, 2.11.1951; 308, 24.11.1951; 328, 24.11.1951; 43,
9.02.1952; 162, 10.06.1952; 274, 30.09.1952; 355, 20.12.1952; 7, 7.01.1953; 41,
10.02.1953; 51, 20.02.1953; 56, 25.02.1953; 173, 22.06.1953; 185, 4.07.1953; 195,
14.07.1953; 243, 31.08.1953; 44, 13.02.1954; 45, 14.02.1954; 46, 15.02.1954; 53,
22.02.1954; 60, 1.03.1954; 71, 12.03.1954; 136, 16.05.1954; 135, 15.05.1954; 233,
21.08.1954; 363, 29.12.1954; 72, 13.03.1955; 88, 29.03.1955; 103, 13.04.1955; 125,
4.05.1955; 128, 28.04.1955; 134, 14.05.1955; 136, 16.05.1955; 137, 17.05.1955;
139, 19.05.1955; 45, 14.02.1956; 201, 19.07.1956; 336, 1.12.1956; 338, 3.12.1956;
342, 7.12.1956; 345, 10.12.1956; 346, 11.12.1956; 346, 11.12.1956; 355, 20.12.1956
2, 2.01.1957; 11, 11.01.1957; 26, 26.01.1957; 55, 24.02.1957; 115, 25.04.1957; 118,
28.04.1957; 119, 29.04.1957; 182, 1.07.1957; 224, 12.08.1957; 8, 8.01.1958; 17,
17.01.1958; 57, 26.02.1958; 82, 23.03.1958; 182, 1.07.1958; 203, 22.07.1958; 206,
26.07.1958; 210, 29.07.1959; 223, 11.08.1958; 290, 17.10.1958; 53, 22.02.1959; 114,
24.04.1959; 287, 14.10.1959; 289, 16.10.1959; 179, 27.06.1960; 182, 30.06.1960;
187, 5.07.1960; 188, 6.07.1960; 189 7.07.1960; 190, 8.07.1960; 191, 9.07.1960; 272,
29.09.1960; 273, 29.09.1960; 274, 30.09.1960; 284, 10.10.1960

Ruggenthaler 2015: P. Ruggenthaler. The Concept of Neutrality in Stalin’s Foreign
Policy, 1945-1953. Lexington Books, 2015.

Stourzh 1981: G. Stourzh. Towards the settlement of 1955: The Austrian State Treaty
negotiations and the origins of Austrian neutrality. - Austrian History Yearbook,
17, 1981, 174-187.

Weathersby 2003: K. Vagepcbu. Botina 6 Kopee 1950-1953 22.: Xoaognasi Botina
pageopaemcst. - B: Xoaoghast Botina1945-1963 22. Micmopuueckast pempocnekmuBa.
MockBa: Oama-ITpecc, 2003, 257-278. (K. Weathersby. Vojna v Koree 1950-
1953 gg.: Holodnaja vojna razgoraetsja. - V: Holodnaja vojna 1945-1963 gg.
Istoricheskaja retrospektiva. Moskva: Olma-Press, 2003, 257-278.)

Assist. Prof. Dimitar Dobrev, PhD

Institute of Balkan Studies and Center of Thracology
Bulgarian Academy of Sciences

45 Moskovska Str.

1000 Sofia, Bulgaria

Email: corsair_@abv.bg

151



